Remont dachu. Jakie formalności?

Marcin Koperski        03 grudnia 2014        4 komentarze

W jednym z ostatnich komentarzy spotkałem się z pytaniem dotyczącym formalności związanych z przeprowadzeniem remontu dachu budynku jednorodzinnego. Dlatego dzisiaj słów kilka o tym, kiedy i jakie formalności czekają Cię przed rozpoczęciem remontu dachu budynku.

Mając zamiar przebudowy, czy też rozbudowy trochę intuicyjnie czujesz, że konieczne będzie dokonanie zgłoszenia lub uzyskania pozwolenia na budowę. W końcu w pewien sposób dokonujesz wtedy zmian w wyglądzie budynku. W przypadku remontu intuicja często nas zawodzi.

Dlaczego?

Ponieważ definicja remontu jest nieintuicyjna. W dodatku w jej treści pojawia się pojęcie „bieżącej konserwacji”, którego ustawodawca w żaden sposób nie zdefiniował.

Prawo budowlane nie tylko rozróżnia oba pojęcia, ale również w zależności od tego z jakim charakterem prac mamy do czynienia inaczej formułuje nasze obowiązki. Dlatego warto wiedzieć kiedy przystępujemy do remontu, a kiedy ograniczamy się do „bieżącej konserwacji.

Na wstępie warto wskazać na jedną wspólną cechę obu pojęć.

Dotyczą one prac wykonywanych w istniejącym obiekcie budowlanym. Żebyś mógł rozważać podjęcie remontu lub „bieżącej konserwacji” muszą one dotyczyć obiektu budowlanego, który istnieje.

Z remontem mamy do czynienie w sytuacji, kiedy prowadzimy roboty budowlane polegające na odtworzeniu stanu pierwotnego, czyli odtwarzamy coś, co kiedyś było, ale w momencie rozpoczynania robót budowlanych tego nie ma, np. uległo zniszczeniu.

W przypadku dachu budynku może to być sytuacja, kiedy to dach częściowo uległ zawaleniu, co wymaga od nas odtworzenia go, ale w tym samym kształcie, który istniał przed zawaleniem. Możesz przy tym użyć odmiennych wyrobów budowlanych niż były użyte w stanie pierwotnym.

Natomiast z „bieżącą konserwacją”, tutaj przychodzi nam z pomocą wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, będziemy mieli do czynienia w sytuacji, kiedy będziemy prowadzić prace polegające nie na odtworzeniu stanu pierwotnego, ale mające na celu utrzymanie obiektu budowlanego w należytym stanie zgodnym z jego przeznaczeniem.

Odnosząc to do przedmiotowego dachu, będzie to na przykład sytuacja, kiedy będziesz wymieniać część starej zużytej dachówki na nową.

Wiesz już kiedy robisz remont, a kiedy ograniczasz się do „bieżącej konserwacji”. Teraz pora wyjaśnić jakie czekają Cię formalności?

W przypadku remontu wystarczy dokonać skutecznego zgłoszenia zamiaru przystąpienia do wykonywania robót budowlanych.

Żeby jednak nie było za kolorowo od tej zasady jest jeden wyjątek. Mianowicie w przypadku zamiaru remontu obiektu budowlanego wpisanego do rejestru zabytków będziesz potrzebował uzyskać pozwolenie na budowę.

W przypadku „bieżącej konserwacji” nie musisz nic zgłaszać. Z uwagi na definicje zawarte w prawie budowlanym ten rodzaj prac nie mieści się w zakresie pojęcia „robót budowlanych” ani tym bardziej w zakresie pojęcia „budowy”.

{ 4 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Grzesiek 4 grudnia, 2014 o 15:31

Wymiana części dachówki będzie bieżącą konserwacją.
A wymiana całego pokrycia dachu to dalej będzie bieżącą konserwacja?

Odpowiedz

Marcin Koperski 8 grudnia, 2014 o 11:28

Dzień Dobry Panu,

Bardzo ciekawe pytanie 🙂
W mojej opinii jednorazową wymianę całości pokrycia dachu uznałbym już za remont wymagający zgłoszenia. Dokonujemy jednak przywrócenia do stanu poprzedniego całego pokrycia dachu. Warto w takiej sytuacji dokonać zgłoszenia.

Pozdrawiam serdecznie,
Marcin Koperski

Odpowiedz

Grzesiek 8 grudnia, 2014 o 11:59

To coś mi się zdaje, że wiele osób wymienia stare dachy na nowe bez zgłoszenia 😉
Dziękuję za odpowiedź.

Odpowiedz

Marcin Koperski 11 grudnia, 2014 o 14:33

Myślę, że większość…

Pozdrawiam serdecznie 🙂
Marcin Koperski

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Radcy Prawnego Marcina Koperskiego Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Marcina Koperskiego z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem marcin.koperski@kancelariakoperski.com.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: